Idén egy napra esik a Black Friday és a 'Ne vásárolj semmit nap'

Az USA-ban, és ma már az egész nyugati világban az amerikai Hálaadás napját követő péntek fekete. Ez a fogyasztói társadalom sötét napja. Ilyenkor kinyílnak pénztárcák, elszabadulnak a bankkártyák, a vásárlók gyakran fékevesztett zombikként szabadulnak rá a plázákra és a webshopokra.

A jelenség ellensúlyozására hozták létre Kanadában, közel három évtizede a 'Ne vásárolj semmit napot' (Buy Nothing Day), amelyet minden év novemberének utolsó péntekén tartanak. Idén a kettő egy napra esik.

Fekete Péntek

Az ember retinájába beleégtek azok a főként Amerikából érkezett felvételek, amikor a vásárlók nyitáskor az ajtót bedöntve, egymáson áttaposva rohannak be egy plázába és mint a tengeren fuldokló hajótörött a mentőövet, úgy szorítják magukhoz az első útjukba kerülő másfél méteres LED tévét.

A Fekete péntek eredetileg valóban a jelentős árengedményekről szólt, mire azonban hozzánk is elért, már csak egy álszent üzleti és marketing stratégia maradt belőle, így a valódi haszon szinte kizárólag a kereskedőé. Fekete pénteken a valóban jó boltot csinált vásárló olyan, mint a fehér holló.

A trükk mégis annyira látványos, hogy az ember azt hiszi, jobban jár. A mézesmadzagnak számító, valóban jelentős árengedménnyel kínált slágertermékekből csupán néhány darabos a készlet, amelyhez egyszerű földi halandó aligha juthat hozzá.

A statisztikák szerint azonban a hoppon maradt ember sem akar kimaradni a fekete péntekből, ezért valamit ő is vásárol. Gyakran olyasmit, amire semmi szüksége, de a jelentősnek tűnő árengedményt látva végül mégis elégedett.

Ne vásárolj semmit nap

A fogyasztóivá silányított társadalom emberi gyökereihez még ragaszkodó tagjai találták ki a 'Ne vásárolj semmit napot'. Ők azt szeretnék, ha legalább ezen a napon mindenki békén hagyná a tárcáját és anyagiak nélkül élvezné az életet.

Inkább olvasson könyvet, menjen el egy ingyenes koncertre, vagy sétáljon egyet a városban és gyönyörködjön az épített környezet, vagy a természet szépségében. Tegyen valami olyat, amivel ápolja a lelkét, amihez egyébként sincs szükség pénzre.

Az idén egy napra esik a két ellentétes szimbólum, így az idő síkján a globalizálódó világ két pólusa, a mindent elöntő konzum cunami és a hagyományok egyre fogyó tisztelete fut össze egymással.

Míg az egyik az állatias ösztönöket erősíti fel sokakban, addig a másik mindarról szól, ami emberré tesz bennünket. A csavar az, hogy az ember a saját gyarapodására hozta létre globalizmust, ám az végül felülkerekedett és alantas eszközévé tette teremtőjét. Ahogy a posztmodernné lett ember teszi Istennel.

Majd, ha piros hó esik

Ezek eredményeként, a teljes globális kontroll állapotához közelítő fogyasztói társadalom tagjai lassan már csak azt ehetik, tehetik, nézhetik, vehetik, beszélhetik, amit engednek nekik. Mindezt úgy, hogy a globalizmust - annak politikai díszkötése - a szélsőségesen liberális demokrácia progresszivitásnak, fejlődésnek láttatja.

Így próbálva elmosni a népek, a nemzetek, a nemek közti határokat, és összemosni a világ különböző részein élő embereket, kultúrákat, míg el nem jön az óhajtott végcél, és a Föld minden lakója egyetlen interkontinentális világállam polgára lesz.

Ehhez azonban még útban van minden, ami helyi, ami egyedi, ami népi, mert az a nemzettudatot erősíti. Büszke vagy az őseidre? Ápolod a hagyományaidat, mondjuk néptáncolsz? A saját országod csapatának szurkolsz egy világversenyen? Felállva hallgatod a Himnuszt? Üdv a szélsőjobbon.

A lépten-nyomon toleranciát hirdető, ám azt nyomokban sem tartalmazó gyökrételen kozmopolitizmus aljas módon egyenlőségjelet erőszakol a nacionalizmus és a patriotizmus közé, és kirekesztőnek, xenofóbnak, rasszistának bélyegez mindenkit, aki máshogy gondolkodik, mint ők.

Mint ez az amerikai kisfiú, aki abban a pillanatban, ahogy meghallotta a himnuszt, azonnal megállt, letette a földre a pattogatott kukoricáit és vigyázzba vágta magát:

A karácsonyi vásár indulását jelző péntek azért fekete, mert az amerikai cégek a könyvelésükben pirossal jelölték a veszteséges üzleti időszakot és feketével, ha nyereségesbe fordult a gazdálkodás.

A 'Ne vásárolj semmit nap' felett a fekete péntek nyilván idén is fölényes győzelmet arat és ismét ízelítőt kapunk az "az emberi kultúra alkonya" című apokaliptikus végkifejletből, amely akkor várna ránk, ha hagynánk, hogy a péntek után a szombat, a vasárnap, majd az egész hét, a hónap és végül az egész életünk befeketedjen...aha, majd, ha piros hó esik.

(2019. 11. 10.)

https://prizma.blogstar.hu/./pages/prizma/contents/blog/85812/pics/lead_800x600.png
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?