9 milliárdos összdíj a Fortnite Világ Kupa - Az e-sport lehet az olimpiai eszme elleni atomfegyver

Teljesen megteltek a 23 ezer fő befogadására képes new yorki Arthur Ashe Stadion lelátói. A fanatikus szurkolók lélegzetvisszafojtva követték a világbajnoki döntő összecsapásait. A győzteseknek elképesztő mennyiségű pénz, 900 millió forintnak megfelelő dollár (3 millió) ütötte a markát. Ez több mint amennyit Novak Djokovic idén a wimbledoni győzelméért kapott. Ezeknek a versenyzőknek a kezében azonban nem teniszütő van, hanem számítógépes kontroller. A Fortnite Világ Kupán a Földkerekség jelenleg legnépszerűbb konzoljátékának legjobb versenyzői csaptak össze mesés pénzjutalmakért.

Mi is az e-sport?

Főleg az idősebbeknek nem sokat mond az a kifejezés, hogy e-sport. Az "e" betű az elektronikusra utal, vagyis ezt a "sportot" számítógépen, illetve konzolgépen űzik. Az e-sport nem más, mint amit a legtöbb gyerek otthon is csinál: a tévé, a monitor előtt ülve kontrollerrel a kezében játszik az Xboxon, vagy a Playstationön.

Csakhogy ezek a játékosok ugyanolyan profik, mint az igazi sportolók. Az egész e-sport körítése ma már alig különbözik a hagyományos sporttól. A játékosok napi 8-10 órát gyakorolnak. A versenyeket hatalmas arénákban, sportcsarnokokban, olykor több tízezer néző előtt rendezik és egyre több pénz van benne. Az e-sport - érthető módon - főleg a legfiatalabbakat vonzza, emiatt különösen nagy a reklámértéke. Nem is csoda, hogy ma már a legnagyobb világcégek állnak sorban, hogy hirdethessenek ilyen versenyeken.

A legkedveltebb számítógépes játékok köré szerveznek e-sport versenyeket. Ilyen például a FIFA sorozat, amellyel futballmérkőzéseket lehet szimulálni a számítógépen. Egy hivatalos e-focimeccsen minden egyes játékost más és más irányít, tehát itt is ugyanúgy 11-11 fő van minden csapatban, mint egy valódi mérkőzésen. Csakhogy itt a csapattagok az internetnek köszönhetően otthon ülnek a saját foteljükben. A kapus mondjuk egy Los Angeles-i kamasz, a jobb hátvéd egy szlovák fiúcska, a csatár meg egy japán kislány.

Online túlélőjáték jelenleg a legnépszerűbb e-sport

A Fortnite című számítógépes játék először 2017-ben jelent meg a piacon. Egy laikus számára ugyanaz a bugyuta, ezerszer látott, mászkálós, lövöldözős, területfoglalós számítógépes játék, amelyben egyedül, vagy csapatban kell az ellenfelet gyilkolászni. Az győz, aki a végén utolsóként talpon marad.

A játék hatalmas világsikerének legfőbb titka a szokatlan üzleti konstrukciójában rejlik. A Fortnite-ot ugyanis - a többi hasonló színvonalú játékkal ellentétben, amelyekhez húszezer forint körüli áron lehet hozzájutni - mindenki teljesen ingyen letöltheti, így a megjelenés napján minden konzolgép tulajdonos hozzájuthatott az egyébként csúcsminőségű játékhoz.

Aztán, ahogy elkezdenek vele játszani és kialakul a játékfüggőség, már jó, ha kéznél van a bankkártya. Ha egyedi megjelenést, mozgást, sajátos győzelmi rituálét akarunk a játékosunknak, az már pénzbe kerül. És aki azt hinné, hogy ebből nem sok pénz jön be, nagyot téved. Csak az Iphone-os verzió megjelenésének napján másfél millió dollár értékben vásároltak egyedi külsőt avatárjuknak, vagyis a játékbeli önmaguknak a játékosok.

Az üzleti modell bejött, ma már több, mint kétszáz millió regisztrált felhasználója van a Fortnite-nak, akik dollár milliókat áldoznak játékszenvedélyükre, így a Fortnite jelenleg a világ legnépszerűbb digitális játéka, amely elérhető IOS-re és androidos készülékekre is, vagyis nem csak otthon lehet gyakorolni, hanem buszon, vonaton, a suliban, bárhol.

A hatalmas siker szinte kikövetelte a Fortnite Világ Kupát, amelyre bárki jelentkezhetett. Negyvenmillióan(!) meg is tették a világ minden részéből. Nekik 10 hetük volt arra, hogy otthon gyakorolva a legjobbak közé kerüljenek és lehetőséget kapjanak arra, hogy több, mint húszezer fő előtt, a US Open teniszverseny centerpályájaként ismert new yorki Arthur Ashe Stadion közepén felállított színpadon mérjék össze tudásukat.

A száz legügyesebb Fortnite-játékos jutott a 2019. július utolsó hétvégéjén megrendezett new yorki döntőbe. Nem meglepő, hogy többségük még nincs húsz éves, a legfiatalabb döntős épphogy betöltötte a tizenhármat.

A 14 éves brit Mongraal a BBC-nek azt nyilatkozta, 13 éves kora óta játszik a Fortnite-tal és napi 8-10 órát tölt a képernyő előtt kezében a kontrollerrel. A szintén 14 éves Benjyfishy azt mondta, ahogy meghirdették a Világ Kupát, azóta napi 8-9 órát Fortnite-ozott. Ráadásul az elmúlt hetekben ezt feltornázta napi 12 órára, vagyis gyakorlatilag aludt, evett és játszott. Azt mondja, ha győzne, a nyereményből a szüleinek venne egy házat.

Az első helyezésért járó csillagászati összegből ezt könnyedén meg is tehetné. A Fortnite Világ Kupa minden idők legnagyobb összdíjazású e-sport versenye lett. A szervezők elképesztően sok pénzt, összesen 30 millió dollárt (9 milliárd forint) osztottak szét a versenyzők között. Az első helyezettnek 3 millió dollár (900 millió forint) ütötte a markát, de még a negyedik is 1 millió dollárt (300 millió forint) keresett. Mind a száz döntős játékos garantáltan legalább 50 ezer dollárral (15 millió forint) lett gazdagabb.

Az e-sport az olimpiai eszme elleni atomfegyver?

Az e-sport hihetetlen sikerét látva nem kell hozzá nagy jóstehetség, a profi számítógépes játékosok versenyei hamarosan az egész sportvilágot a fel fogják forgatni. Amerikában esetenként már többen megnéznek egy számítógépen lejátszott virtuális focimeccset, mint a valódi első osztályú futball bajnokság teljes fordulójának összes meccsét együttvéve. Adott esetben több tízezres stadionok telnek meg azért, hogy élőben lássák XBoxozni a legügyesebb játékosokat és a tévé is egyre gyakrabban közvetít e-sport versenyeket.

Eközben tehetséges tinédzser játékosok robbannak be a köztudatba és lesznek egy csapásra multimilliomosok olyan időtöltéssel, amelytől néhány éve még mindenkit óva intettek. Miközben még ma is sokan rossz szemmel nézik, ha csemetéjük sok időt tölt a képernyő előtt, kezében egy kontrollerrel, addig egyre több szülő - a nagy pénz reményében - ma már nem eltiltja gyerekeit a számítógéptől, hanem egyenesen kapacitálják őket, hogy játszanak.

Néhány éven belül a világ legjobban kereső "sportolói" pattanásos kisfiúk és kislányok lesznek, akik tornából lehet, hogy megbuktak és rendesen bukfencezni sem tudnak, de az ujjmozgató izmaik és kézízületeik a végletekig terhelhetők.

Hogy mennyire gyorsan fejlődik a piac, jól jelzi, hogy a július utolsó hétvégéjén megtartott Fortnite Világ Kupa összdíjazási rekordja már augusztusban meg fog dőlni. Augusztus 20-án Shanghajban kezdődik ugyanis a DOTA 2, amely a világ legnagyobb e-sport eseménye. Ennek összdíjazása forintban már megközelíti a tíz milliárdot. És a határ a csillagos ég.

Közben persze egyre erősebb a lobbi, hogy az e-sport bekerüljön a hagyományos olimpia műsorára is. Ez várhatóan legkésőbb 2028-ban meg is történik, mivel a fiatalokat egyre kevésbé érdeklik a hagyományos sportágak. Tokióban ezért lesz a versenyszámok között BMX, vagy gördeszka is, de az ifjú generáció és a szponzorok többsége is arra vár, hogy birkózás, vagy öttusa helyett, esetleg mellett egymásra vadászós, gyilkolós online versenyek győzteseit hirdessék ki olimpiai bajnoknak.

Ha nem vagyunk észnél, az e-sport könnyedén a hagyományos olimpiai eszme és mozgalom elleni atomfegyver lehet, ahol a nemzetek sportolói közötti verseny helyett avatarok, meg álnevek mögé bújt számítógépes játékosok, korra, nemre való tekintet nélkül mérkőznek meg egymással.

Ha ez bekövetkezik, az ember fizikai teljesítőképességének határait feszegető teljesítmény megbecsülésére létrehozott olimpiai mozgalom végleg értelmét veszti, mert annak már semmi köze nem lesz az olimpiai mozgalom eredeti jelszavához. Mert ott már legfeljebb a kontrollert kell gyorsabban, magasabbra, erősebben nyomkodni.

(2019. 07.28.)
(Fotó: Nick Statt / The Verge)

https://prizma.blogstar.hu/./pages/prizma/contents/blog/81789/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?